Kókusz-pókusz! Ennyiféleképpen ehetjük a kókuszt

 

A fa, amely mindent megad, ami az élethez kell – mondják az indonézek a kókuszról.

A kókuszpálma minden része felhasználható: törzse építőanyagként, levele tetőfedőként, termése rostanyagként, magja pedig élelmiszert, gyógyszereket, italt, kémiai anyagokat szolgáltat. A vallás és orvoslás területén lényeges szerepet tulajdonítanak a kókusznak, a hindu néphagyomány szerint 99 féle betegség gyógyítására alkalmas.

 

Tudtad?

  • Valószínűleg Dél-Kelet Ázsiából származik, de máig tisztázatlan a pontos eredet. Magától terjedhetett el a kontinensek között, mert jól úszik és a csírázóképességét a sós vízben is képes megőrizni 3 hónapon keresztül is.
  • A cocos szó a grimasz portugál kifejezésből ered, mivel a gyümölcs alakját majomfejhez, a három csírázólyukat pedig vigyorgó pofához hasonlították a portugál felfedezők.
  • A hosszú törzsű kókuszpálma akár 30 méter magasra is megnőhet, és levelei elérhetik az 5 méteres hosszúságot, de egyre több helyen termesztenek alacsony kókuszpálmákat, hogy könnyebben elérhető legyen a kókuszdió. Több helyen idomított majmok végzik a kókuszszüretet.

 

A kókuszdió rendkívül tápláló és vitaminokban (C, E, B1, B3, B5 és B6), valamint rost- és ásványi anyagokban (vas, szelén, nátrium, kalcium, magnézium és foszfor) gazdag. Gluténérzékenyek a belőle készült lisztet, laktózérzékenyek pedig a belőle készült tejet fogyaszthatják. Remek alapanyag különböző ételek főzéséhez, sütéséhez, turmixok készítéséhez.

A kókuszdió jelentős mennyiségű zsírt tartalmaz, ezek leginkább telített zsírsavak formájában jelennek meg, ilyen például a laurinsav, amely egy nagyon hasznos vegyületté alakul át a szervezetben. A monolaurin antibakteriális hatású és megakadályozza a vírusok és fertőzések elterjedését a szervezetben. Hozzájárul a szívbetegségek megelőzéséhez. A telített zsírsavak túlzott fogyasztása és a koszorúérbetegségek közti összefüggés jól megalapozott, ezért mértékkel fogyasztható.

 

Milyen formában fogyasztható a kókusz?

 

Kókuszreszelék

A kókuszdió húsát kivájják, majd lereszelik és megszárítják, ez a kókuszreszelék. Sütemények tésztájába vagy krémekbe keverik, desszertre, fagylaltra szórják és ebbe forgatjuk a kókuszgolyót.

 

Kókuszchips

Ez tulajdonképpen ugyanaz, mint a kókuszreszelék, csak nagyobbak a kissé roppanós darabok. Fogyasztható önmagában, müzlikben vagy használható sütemények, édességek díszítésére.

 

Kókuszliszt

A kókuszdió szárított, zsírtalanított húsából őrölt liszt. Rostban és fehérjében gazdag, ugyanakkor szénhidráttartalma alacsony, ráadásul gluténérzékenyek is fogyaszthatják. Akár más lisztekkel keverve, akár önmagában sokféle étel készítéséhez felhasználható.

 

Kókuszvíz

A kókuszmag belsejében lévő üreget a frissítő hatású, édeskés ízű kókuszvíz tölti ki. Fogyaszthatjuk magában vagy más italokkal keverve.

Kiválóan hidratál, sókban és nyomelemekben gazdag, segíti az anyagcserét, detoxikál, regenerálja a bőrt, csökkenti az éhségérzetet, így segít a fogyókúrában, csökkenti a vérnyomást, koleszterinszintet, megelőzi az izomgörcsöt, nyugtatja az idegeket, másnaposságra tökéletes ellenszer.

 

Kókusztej

Ha a kókusz belső, fehér húsát lereszelik és forró vízben áztatják, majd egy szűrőn átpréselik, ez szolgáltatja a kókusztejet. Minél többször ismételjük ezt a folyamatot, a kókusztej annál lágyabb és krémesebb lesz. A sűrűbb változatát szószokhoz vagy desszertekhez, mint puding, tejberizs használják, a lágyabb változatát currykhez és levesekhez.

Segít fenntartani a megfelelő vércukorszintet, megőrzi a bőr és a véredények rugalmasságát, erősíti a csontokat, segít megelőzni a vérszegénységet, ellazítja az izmokat és az idegeket, segít megőrizni az ideális testsúlyt, csökkenti az ízületi gyulladás kockázatát, segít a magas vérnyomás leküzdésében, segít fenntartani az egészséges immunrendszert, elősegíti a prosztata egészségét.

 

Kókusztejpor

A kókusztejpor a kókuszdió húsából készült tejből előállított púder állagú alapanyag. Íze erősen kókuszos.

Alacsony kalóriatartalmú, így fogyókúrázók is nyugodtan használhatják, továbbá laktózmentes, így laktózérzékenyek is fogyaszthatják. Felhasználhatjuk édes sütemények, desszertek, levesek, alkoholmentes italok, koktélok, zabkása készítéséhez.

 

Kókuszvirág cukor

Az asztali cukor természetes alternatívája a kókuszvirágcukor, mely a kókuszpálma bimbózó virágának nedvéből készül. Enyhén karamellre emlékeztető ízű.

Egészségesebb, mert alacsony a glikémiás indexe.

 

Kókuszvirág szirup

A kókuszvirágcukor szirup változata, sütemények, kávé, tea édesítésére használhatjuk.

 

Kókuszsír, kókuszolaj

A kókuszdió szárított vagy nem szárított húsából nyerik ki különféle eljárásokkal.

24,5°C alatt szilárd halmazállapotú – kókuszzsír, e feletti hőmérsékleten folyékony, áttetsző lesz – kókuszolaj.

Semleges ízű, többször felhasználható, sütés után nem lesz tőle olajszag a lakásban.

Zsírégető, anyagcsere gyorsító hatású, csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását, jól alkalmazható epebetegség, hasnyálmirigy betegség, gyulladásos bélbetegségek diétájában, koleszterinszegény diéta esetén is bátran használhatjuk.

 

A bejegyzést a Bijó Webáruház támogatta, ahol a kókuszból készült termékek egész sorát megtalálod, nem csak az ehetőket, hanem a magadra kenhetőket is.

 

Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozz a Konyhalál Facebook oldalához és iratkozz fel a heti hírlevélért a blogkövetésre, ne maradj le semmiről! 🙂

 

 



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük