Konyha a felhők felett – avagy, ha stewardess akarsz lenni, tanulj meg úszni

 

 

Hogy mit várunk legjobban a repülőutakon? Nem az izgalmas felszállást vagy végre a megérkezést. Hanem, hogy megjelenjenek a stewardessek a kiskocsijaikkal és elkezdjék kiosztani az ételt. Engem már nagyon régóta izgat ez a téma, hogy hogyan készülnek ezek az ételek, milyen feltételeknek kell megfelelniük, meg persze az is, hogy mi történik velük a repülőkön. Főként ez utóbbiról mesélt nekem Kriszti*, aki több mint 10 éve repked, jelenleg egy közel-keleti légitársaságnál.

* A nevét a kérésére megváltoztattam, mert valamiért nem szeretik a légitársaságok, ha az alkalmazottaik mesélnek, még ilyen (szerintem) ártalmatlan dolgokról sem…

Szóval, hatalmas titkok jönnek, figyeljetek! 🙂

 

Miért akartál stewardess lenni?

19 éves voltam, amikor először repültem, és azt hiszem, magával ragadott ez a világ. 5 évvel később már az első légitársaság meghallgatásán ültem.

Hogyan sikerült stewardesszé válnod? Milyen kritériumoknak kellett megfelelni, milyen képzéseken kellett részt venni?

Egy kedves barátnőmmel sokat beszélgettem erről a munkáról, életformáról és teljesen elvarázsolt a sok jövés-menés, utazás, élmények, így elkezdtem figyelni a hirdetéseket, majd az egyik fapados cég toborzásán találtam magam.

A kritériumok általában hasonlóak minden cégnél: jól kell angolul beszélni, bizonyos magasság fölött kell lenni, és amin sokan meglepődnek, hogy jól kell tudni úszni, amit tesztelnek is. (Ha esetleg vízen kellene vészkiüríteni, ahhoz kell.)

A sikeres interjúk után, ami általában 3 körből áll, egy több hetes képzés következik a légitársaság szabályairól. Ezt elméletben és gyakorlatban is tesztelik.

Hová sikerült a világon eljutnod? Melyik úti cél volt a kedvenced?

Szerencsésnek mondhatom magam, nagyon sok sarkában jártam a világnak, kedvencem Peking, és a Távol-Kelet.

Mi a feladatod a repülőn?

A tévhittel ellentétben mi leginkább a biztonság miatt vagyunk ott, de emellett a napi feladatok közé tartozik az utasok étellel – itallal kínálása is.

A napunk egy eligazítással kezdődik, aztán a gépen a biztonsági ellenőrzéssel folytatjuk, ezután fogadjuk az utasokat, majd felszállás után kezdődik a felszolgálás.

 Hogyan néz ki a repülőgép „konyhája”? Milyen eszközökkel dolgoztok?

Sokan azt hiszik, hogy komplett konyhánk van, de sajnos nem így van. A gépen (persze légitársaságtól is függ) van vízforraló, mint konyhai eszköz, esetleg sütő melegítéshez, de ebbe a tűzvédelem miatt csak a megfelelő csomagolású étel kerülhet, így sajnos egy műanyag edényben hozott lasagnet nem tudunk felmelegíteni. Illetve hűtőnk sincs, a hűtésről a kocsik hátuljába “kötött” rendszer gondoskodik.

Tehát a mi konyhánkban előre készített ételek vannak, amit megmelegítünk.

(Habár van olyan légitársaság, ahol prémium osztályon egy pici “tűzhelyen” tudnak friss tojásrántottát készíteni.)

Milyen ételeket, italokat szolgáltok fel?

Diszkont légitársaságnál többnyire szendvicsek, csokik, vagy gyorsan melegíthető pizzák, paninik vannak a kínálatban, amihez lehet még venni csokit, üdítőt, szeszes italt.

A hosszútávú, tengerentúli járatokon többnyire 2 szerviz van, egy meleg ételes és egy snackes. Meleg étel sokféle lehet, többnyire hús zöldséggel, körettel, egy kis salátával, desszerttel. Lehet előre kérni extra menüket is, pl.: gluténmentes, tejmentes, vegán menüt is. Italok tekintetében hasonló a helyzet: üdítő, sör bor, kávé tea.

A második snackes szerviz általában szendvics csokival, bár van, ahol napszaknak megfelelően szolgálnak fel meleg ételt.

Illetve az ultra hosszú járatokon a köztes időben jégkrémet, gyümölcsöt, muffint szolgálnak fel.

Persze prémium osztályokon másfelé étel van, több választási lehetőséggel, akár sajttálat, vagy lazacot is ehetünk.

Terjednek a neten mindenféle infók, hogy van olyan étel, ital, amit nem érdemes kérni a repülőn. Mi az, amit nem ajánlasz?

Tény, hogy a repülőn más az ízérzékelésünk, ezért van, hogy sokan paradicsomlevet kívánnak, vagy almalevet. Olyan, amit nem nagyon ajánlanék nincs, ezek az ételek már sokkal egészségesebbek, mint 10-15 éve, igy akár egy marhahúsos ételtől sem kell félni.

Amikor az egyik Közel-keleti légitársaságnál dolgoztam, a tréning részét képezte, hogy elmentünk a céghez, aki az ételeket készítette. Nagyon érdekes volt, hogy mindent kézzel készítenek, az utolsó salátáig, desszertig, majd különleges eljárással hűtik-tartósítják, hogy ne romoljon meg a főtt étel sem. Majd csomagolás után teszik a trolleykba (tologatós kocsi) és így, előre bepakolva teszik a repülőre. Általában a meleg étel a sütőben vár ránk, hogy megmelegítsük felszállás után.

 

Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozz a Konyhalál Facebook-oldalához és iratkozz fel a heti hírlevélért a blogkövetésre, ne maradj le semmiről! 🙂