A McDonald’s sikerének története
A McDonald’s a világ legismertebb márkái között van. Sokan rendszeresen járnak „mekizni”, sokan csak megkóstolták a szendvicseket, sokan szeretik és sokan egyfajta „üldözendő” műkajának gondolják. Véleménye mindenkinek van róla. Most viszont arról lesz szó, hogy miként alakult a McDonald’s egy kis étteremből világméretű lánccá.
1937-ban egy amerikai testvérpár, Richard és Maurice McDonald egy „semmi különleges” éttermet üzemeltetett a kalifornia Pasadena közelében. Ebben az időszakban épültek ki az Amerikai Egyesült Államok nagyvárosainak kertvárosi részei, így az étterem igyekezett alkalmazkodni az onnan autóval bejáró lakossághoz. Forradalmi újítások az autós kiszolgáló pult volt, ezáltal a siető vendégek az autóból ki sem szállva rendelhettek és görkoris pincérek hozták ki nekik a kért ételeket.
A hamburger az 1940-es években lett népszerű az olcsósága miatt. A McDonald testvérek vezették be, hogy az alkalmazottak egy-egy feladatot látnak el, így a szendvics előállítási költségei tovább csökkentek.
1955-Ben Ray Kroc, egy shake készítő gép utazóügynöke fellelkesült az új típusú gyorséttermen, és ő lett a McDonald testvérek exkluzív franchise partnere. Az első McDonald’s éttermét Des Plaines-ben, Illinois államban nyitotta meg, s ezzel a világ legnagyobb és leggyorsabb gyorséttermi terjeszkedését indította el.
1968-ban Jim Delligatti, a McDonald’s egyik franchise partnere megalkotta az emeletes hamburgert, hogy fellendítse étterme forgalmát. Ezzel megszületett a Big Mac, mely azóta a világ egyik legnépszerűbb szendvicsévé vált.
A nyitás éveiben a fő célközönség a fiatal felnőtt korosztály volt, a 40-es, 50-es évekre családcentrikusabbá vált az étterem, az üvegpoharakat leváltották a műanyagok, illetve családi- és gyerekmenük is elérhetők lettek a családok számára. Ekkor tervezték meg az étterem „kabalafiguráját”, Ronald McDonaldot is, aki hosszú évtizedekig népszerűsítette az éttermet.
John Gibson és Oscar Goldstein fejéből pattant ki az ötlet, hogy a McDonald’snak szüksége van egy promóciós alakra, aki feltűnő, mégis kedves, könnyen felismerhető és vendégcsalogató. Az 1900-as évek közepén a Bozo Cirkusza névre keresztelt tévéműsor volt a legnépszerűbb a gyerekek körében – ennek sztárja egy csalafinta bohóc volt. Az étteremlánc úgy döntött, hogy támogatja a műsort, cserébe pedig népszerűsítést remélt. A várt haszon és vele a nyereség pedig nem is maradt el, az étterem hatalmas népszerűségre tett szert.
Az arany ívek az étteremlánc számára nem csak egy logó, hanem sokkal több annál. Az étterem logóját George Dexter címfestővel készíttették a McDonald testvérek. George egy fénycsőüzem vezetőjeként már rendelkezett némi tapasztalattal és alapgondolatát is üzemének köszönheti. Úgy képzelte el az éttermet, hogy az élénksárga neoncsövek nemcsak világító testekként, hanem tartó elemekként is üzemelnek, napjainkra pedig összekötötték e neoncsöveket, hogy M betűt formázzanak, így született meg a mindenki számára ismert logó.
A McDonald’s Magyarországon
1988. április 29-én nyitott az első magyar Meki Budapesten a Régiposta utcában. Az étterem bejáratánál napokig hosszú sorokban álltak az emberek, első napon 10.000 hamburgert vásároltak.
A vendéglőben egyidejűleg 250 ember étkezhet, és a Meki azt vállalta, hogy mindenkit 72 másodpercen belül kiszolgálnak. Nem tudom, manapság mennyien dolgoznak egy-egy Mekiben, de akkor 150 alkalmazott volt az egy üzletre, akiknek többsége külföldi volt, és a magyar dolgozók betanítására érkezett az országba.
Az ételek elkészítéséhez szükséges alapanyagok, csomagolóeszközök jelentős részét belföldről szerzik be: a zsemlét és a húspogácsát Bábolnáról, a szószt és a mustárt a kecskeméti Univer Áfésztől, a hasábburgonyát a miskolci Hűtőipari Vállalattól, a fagylalt- és turmixalapanyagot a Budapesti Tejipari Vállalattól.
Akkoriban csupán 15 termék közül lehetett választani, a legdrágább 43 Ft-tal a Big Mac volt.
Két év múlva nyitották meg a világ azóta is egyik legszebb Mekijét a Nyugati pályaudvarnál. Majd még ugyanabban az évben megnyílt az első vidéki étterem Győrben és az első McDrive Óbudán.
A McDonald’s napjainkban
A McDonald’s egyre híresebb, kedveltebb lett és egyre jövedelmezőbb üzlet vált belőle. Csak Európán belül 38 országban, közel 33.000 étterem üzemel, a napi európai látogatottság pedig megközelítően 14 millió fő – ez az arány világviszonylatban 50 millió főre rúg. Napi bontásban kb. 1700 vendéget számoltak éttermenként naponta, a dolgozók száma pedig meghaladja a másfél millió főt.
Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozz a Konyhalál Facebook oldalához és iratkozz fel a heti hírlevélért a blogkövetésre, ne maradj le semmiről! 🙂
Forrás: http://starity.hu/magazin/43069-titkok-nyomaban-a-mcdonalds-tortenete/
https://www.mcdonalds.hu/rolunk/franchise-program/a-mcdonalds-tortenete
http://index.hu/belfold/tegnapiujsag/2008/04/29/1988_megnyit_az_elso_magyar_mcdonald_s/?cp=4#comments
You must be logged in to post a comment.