Tegyünk rendet: mi a tejallergia és mi a laktózintolerancia?

tejallergia laktozintolerancia

 

A tej élet, erő, egészség! Vagy mégsem? Vagy csak nem mindenkinek?

20-30 évvel ezelőttig alapvető élelmiszernek számított a tej, itatták a kisgyerekekkel, fogyasztották a felnőttek, az egészséges táplálkozás alapját jelentette. Mára már igencsak megoszlanak a vélemények arról, hogy szüksége van-e a szervezetünknek a tehéntejre, vannak, akik egyenesen a károsságát hangsúlyozzák. Most viszont nem ennek eldöntéséről lesz szó, hanem a tejjel kapcsolatos ételérzékenységről. Ennek ugyanis két fajtája van, de sokan tévesen csak tejallergiának emlegetik mindkettőt, pedig kialakulásában, hatásában és a tartandó diétában is van különbség.

Tejallergia vagy laktózintolerancia?

A tejallergia tejfehérje allergiát jelent.

A laktózintolerancia (laktózérzékenység) tejcukor érzékenységet jelent.

A tejallergia egy immunreakció a tejfehérjével szemben, a tejcukor érzékenység, pedig egy elégtelen vagy hiányos enzimműködés.

 

A tejallergia esetén a tejfehérjét a szervezetben levő emésztőenzimek tévesen „ellenségnek”, azaz allergénnek minősítik, így különböző allergiás reakciókat váltanak ki. Több mint húszféle fehérje van a tejben, ebből háromnak (kazein, béta-laktoglobulin, alfa-laktoglobulin) van allergizáló hatása.

Az okozott tünetek igen széleskörőek lehetnek: migrén, fejfájás, alvászavar, ekcéma, bronchitis, asztma, fülgyulladás, anafilaxiás sokk, reflux, hányás, hasmenés, székrekedés, véres széklet, fogyás, vashiányos vérszegénység.

Aki tejfehérje allergiás, annak a tejet és mindenféle tejterméket, tejszármazékot kerülnie kell. Itt nem csak az “alapvető” dolgokra kell gondolnunk, előfordul például a felvágottakban és a gyógyszerekben is tej, tejszármazék.

 

Ezzel szemben a laktózérzékenyeknél hiányzik vagy csökkentett mértékben van jelen a tejcukor lebontásáért felelős enzim, így azt nem tudja lebontani glukózra és galaktózra. A laktózérzékenység különböző mértékű lehet, van, aki kis mennyiségű tejet (tejcukrot) tud tolerálni, van, aki semennyit sem és teljesen laktózmentes diétát kell tartania.

A laktózérzékenyeknek a tejcukrot (laktózt) kerülniük kell az étkezés során, de számukra egyre több laktózmentes termék található a boltok polcain.

A laktóz lebontásáért felelős enzimet lehet külsőleg is pótolni gyógyszerrel, rágótablettával vagy cseppek formájában.

A tejtermékekben különböző mennyiségben van jelen a tejcukor, a tejben van a legtöbb, a túróban kevesebb, a joghurtban, majd a kefírben még kevesebb. A friss sajtokban több van, az érleltekben (pl. trappista, ementáli, camembert, penészes sajtok) pedig nincsen.

Itt is előfordulnak hasonló tünetek, mint a tejfehérje allergiánál: migrén, fejfájás, hányinger, émelygés, hasi görcsök, hasmenés, puffadás.

 

Mindkettő megnehezíti az életet, de egyre több termék áll a betegek rendelkezésére.

A bejegyzést a Bijó Webáruház támogatta, ahol bőven találsz tejmentes és laktózmentes termékeket, illetve a tejcukor emésztését segítő laktáz enzimet tartalmazó készítményeket is.

 

Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozz a Konyhalál Facebook oldalához, ne maradj le semmiről! 🙂